Een carrièreswitch zet je makkelijk in 3 stappen
14 juni 2023Zo werk je direct aan je salesskills
jk om je in de klant te verplaatsen. Waarom is-ie er nu, wat heeft-ie precies nodig en waar kun jij nu het beste mee helpen? Luister dus goed, vraag door, heb geduld en wees oprecht. Hoe beter je weet wat de klant nodig heeft, hoe beter jij hem of haar kunt helpen aan het juiste product en hoe groter de kans dat de klant weer terugkomt.
Stap 2. Leer omgaan met druk
Er kan een hoop op je af komen in de winkel. Nieuwe collecties, een complex kassasysteem, inkopen, nieuwe displays. Om nog maar te zwijgen over eventuele klantdrukte. Als je in de retail werkt, moet je goed om kunnen gaan met druk. Bijvoorbeeld door uit te blinken in multitasken of precies te weten waar jouw prioriteiten liggen. Probeer bovendien duidelijk aan te geven waar jouw grenzen liggen: niemand heeft er iets aan als jij te veel hooi op je vork neemt.
Stap 3. Werk aan je kennis
Om klanten zo goed mogelijk te adviseren over jullie producten, is het belangrijk om er veel van te weten. Helemaal omdat klanten tegenwoordig vaak meer denken te weten dan jij. Verdiep je in het product, eventueel de fabrikant en misschien zelfs soortgelijke producten van andere winkels of makers. Zo kun jij haarfijn uitleggen waarom de klant dít product nodig hebt. Bovendien maakt het jouw werk een stuk leuker als je veel weet van jullie voorraad.
Stap 4. Schakel een pro in
Bovenstaande stappen zijn erg belangrijk om beter te leren verkopen. Maar we kunnen ons ook voorstellen dat het voelt als een opgave om je daar, tussen al die drukke werkdagen, zorgen om te maken. Roep daarom de hulp in van een deskundige werkcoach, die jou stap voor stap kan begeleiden. De werkcoaches van Werkprikkel doen dat graag voor je. Bovendien: hun hulp kost jou niets. Jullie nemen uitgebreid de tijd om te praten over jou, je werk en je wensen. Bovendien ontdek je via de arbeidsmarktwaardescan een hoop over je vaardigheden. Zo werk je effectief en gericht aan jouw skills.